Rijden met de juiste bandenspanning is belangrijk om veilig gebruik te kunnen maken van de auto. Daarbij zijn er veel extra voordelen zoals een lager brandstofverbruik, minder bandenslijtage, minder kosten en minder vervuiling.

Verbeterde verkeersveiligheid

Door elke 2 of 3 maanden de bandenspanning te controleren en deze weer op de juiste spanning te brengen, rijdt u een stuk veiliger. Onderspanning zorgt namelijk voor een verminderde grip op de weg. Het gevolg hiervan is dat de auto een langere remweg heeft, een slechtere wegligging en daarmee zelfs een hogere slipkans.

Ook is een (veel) te lage spanning de oorzaak van klapbanden. Een band met sterke onderspanning zakt wat in en heeft dan de kenmerkende bolle zijkanten. Door de sterke vervorming van de wand van de band bij het rijden, wordt die erg heet en gaat die kapot tijdens het rijden: een klapband.

Door het rijden op een band met onderspanning (of erg lege band) kan de band dus van binnenuit beschadigen omdat het rubber te heet is geworden (“verbrand”) en stalen koordlagen in de band schade oplopen. Dit is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant van de band. Bij een noodstop of plotselinge uitwijkmanoeuvre kan de band dit niet aan en klapt alsnog met alle gevolgen van dien. Dus heeft u een band die elke paar weken weer moet worden bijgepompt, dan is die lek en misschien van binnen al kapot. Rij daar niet mee verder, maar laat die controleren.

Een klapband ontstaat dus niet door een te hoge spanning. Bij het oppompen kan een normale band niet klappen als er een wat hogere spanning dan de normale of zwaarbelaste adviesspanning wordt aangebracht.

Lager brandstofverbruik

Net als bij een fietsband kost het een auto meer energie om met zachte banden te rijden. Het brandstofverbruik kan snel enkele procenten hoger liggen en dat kost natuurlijk geld en levert extra uitstoot op van uitlaatgassen. Door banden regelmatig op te pompen zorgt u ervoor dat de rolweerstand niet extra toeneemt, met als gevolg dat het verbruik niet oploopt en u daarom minder hoeft te tanken.

Minder bandenslijtage

De bandenspanning is zo afgesteld dat het loopvlak van de band een zo goed mogelijk contactoppervlak met de weg heeft. Zo heeft u grip met rijden, sturen en remmen. Neemt de spanning af, dan vervormt het loopvlak en slijt de band niet gelijkmatig. Daardoor wordt het profiel snel afgesleten en neemt de levensduur sterk af en moet u de banden sneller vervangen.

Minder kosten

Minder brandstofverbruik en minder bandenslijtage schelen natuurlijk ook in de kosten. Uiteindelijk kan het 100 tot wel 150 euro per jaar schelen als u veel rijdt. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft aan dat de gemiddelde automobilist in Nederland jaarlijks 60 euro aan het rijden met onderspanning uitgeeft. Zonde van het geld want in totaal kost dit alle automobilisten in Nederland maar liefst 510 miljoen euro, elk jaar weer.

Minder vervuiling

Het extra brandstofverbruik leidt tot meer uitlaatgassen. Daarin zit stikstof (NOx) wat momenteel zorgt voor veel problemen omdat de uitstoot te hoog is. Ook leidt de extra verbranding van fossiele brandstof tot CO2-uitstoot en dat leidt tot klimaatproblemen. Als alle auto’s in Nederland met de juiste spanning rijden, scheelt dat 1 tot 1,5% stikstofuitstoot en 400.000.000 kg minder CO2-uitstoot.

Het weggesleten profiel van elke band komt in het milieu terecht. Op de weg wordt dit opgevangen (ZOAB) en door Rijkswaterstaat letterlijk ’s nachts opgezogen door gespecialiseerde voertuigen die alle wegen in Nederland met regelmaat schoonmaken. Echter een groot deel komt terecht in de lucht, de bodem en het water. De versnelde bandenslijtage levert zo extra fijnstofuitstoot op in de vorm van microplastics.

Fijnstof zorgt voor luchtwegklachten en autoverkeer draagt via deze bron bij aan 130.000 tot 300.000 doden wereldwijd volgens onderzoek van de Open Universiteit. 5 tot 10% van de plastics in de oceaan kan op het conto van bandenslijtage worden geschreven en is hiermee na rondslingerend plastic afval de grootse bron van microplastics in het milieu.